سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یه گونی خبر
هرکه خدا دوستی را بر خودْ دوستی مقدّم بدارد، در برابر سختی و دشواری مردم، خداوند او را بسنده باشد .بنده ام پیروی ام کن تا تو را مانند خود گردانم . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]

نویسنده: فاطیما  سه شنبه 86/3/22  ساعت 2:0 عصر

طبق مطالعات انجام شده، قرار گرفتن در معرض حشره کش‌ها، حتی در مقادیر کم می تواند منجر به تشدید بیماری پارکینسون شود. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با بررسی بر روی حداقل هزار نفر از افراد مبتلا به پارکینسون در پنج کشور مختلف، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن زیاد در برابر حشره کش‌ها، خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را که همراه با تضعیف شدن مغز می باشد را تا 39 درصد افزایش می دهد. افرادی که در باغ‌ها کمتر با حشره کش‌ها سر و کار دارند، این افزایش تا 9 درصد می باشد.

 

پارکینسون یک بیماری غیرقابل علاج است که در آن سیستم عصب مرکزی غیرقابل کنترل شده و حرکت عضلات و گویش با مشکل مواجه می شود. همچنین یک سوم موارد این بیماری به اختلال مشاعر و جنون ختم می شود. در دنیا از هر 500 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می باشند. طی مطالعه‌ای از 959 نفردر خصوص میزان رویارویی آنها با حشره کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی به مانند دیگر عوامل بیماری زا همچون سابقه بیماری در خانواده و صدمات وارده بر سر، سوالاتی به عمل آمد. کارگران مزارع در پنج منطقه، اسکاتلند، ایتالیا، مالت، سوئد و رومانی آزمایش شدند و در آنها ارتباط بین حشره کش‌ها و بیماری پارکینسون به اثبات رسید.

دکتر دیک سرپرست این تحقیق تاکید می کند که افزایش این عامل خطرزا به این معنی نیست که هیچ کس نمی تواند از حشره کش‌ها استفاده کند. عوامل ژنتیکی در شروع این بیماری نقش مهمی دارند و وجود حشره‌کش‌ها قطعه دیگری از این پازل می باشد.

منبع



نویسنده: فاطیما  سه شنبه 86/3/22  ساعت 1:57 عصر

پیدا شدن تعدادی سوسک در غذای یکی از خوابگاه‌های دانشگاه اصفهان، به اعتراض جمعی آنها نسبت به این مساله و توضیحات عجیب محمدحسین رامشت رییس این دانشگاه نسبت به این امر انجامید. تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه اصفهان که به پیدا شدن سوسک در غذای خود معترض بودند، با طی کردن فاصله 2 کیلومتری خوابگاه تا دانشگاه و در حالی که شعار می‌دادند: رامشت! پاسخگو خواستار حضور او در میان خود و پاسخگویی وی به درخواست‌های خود شدند. رییس دانشگاه اصفهان پس از لحظاتی خود را به محل رساند و خطاب به دانشجویان گفت: پیدا شدن سوسک در غذا این همه عربده‌کشی و لات‌بازی ندارد، سوسک یکی از غذاهای باکلاس برخی از کشورهای جهان است و جزء گران‌ترین غذاها محسوب می‌شود. این مساله که این همه ناراحتی ندارد، سوسک را می‌‌گذاشتید کنار و غذای خود را می‌خوردید. چرا این‌قدر سر و صدا راه انداخته‌اید و اعتراض می‌کنید؟ ظاهرا سخنان رییس دانشگاه اصفهان با اعتراض دانشجویان همراه شده و تعدادی از دانشجویان با شعار رامشت استعفا استعفا سخنان وی را قطع نمودند.

منبع



نویسنده: فاطیما  سه شنبه 86/3/22  ساعت 10:46 صبح

پژوهشگران مؤسسه فن آوری ماساچوست آمریکا می گویند: امکان بارگرداندن حافظه از دست رفته ناشی از عوامل گوناگون مانند پیری و بیماری های روانی با کمک  دارو  وجود دارد.

برپایه تحقیقات پژوهشگران این مؤسسه، حافظه به علت بروز ضعف در سلسله اعصاب به حالت سکون در می آید اما هیچ وقت از دست نمی رود.

آنان می گویند: درحالی که سلول های مغز را نمی توان پس از آسیب پذیری بازگرداند، اما ممکن است در آینده این امکان به وجود بیاید که سلول های عصبی را شبیه سازی کرد تا نسبت به بازشناسی مغز اقدام و راه های تازه ای برای دست یابی  دوباره به بخش های مغز باز کند.

مجله موفقیت/ش121

 



نویسنده: فاطیما  شنبه 86/3/19  ساعت 7:54 عصر

خانواده ((گربه سانان)) تمام اعضای این گروه ( از گربه های کوچک خانگی  گرفته تا ببرهای سیبری که در حدود سیصد کیلوگرم یا بیشتر وزن دارند)

را در بر می گیرد. ولی گربه ها صرف نظر از این موضوع که در کجا زندگی می کنندو طول و ارتفاع و بزرگی قامتشان چه قدر است، همگی بدنی مناسب  شکارکردن دارند و همه شان شکارچی های کارکشته ای محسوب می گردند. گربه از سیبیل ( یا موهای پشت لب) خود به این ترتیب استفاده

 می کند:

هنگامی که به دنبال شکار می روند وچشم ها وگوش هایش اطلاعات مفیدی در اختیارش قرار نمی دهند، سیبیل گربه در شناختن اوضاع محیط اطرافش به وی کمک می کند. به عنوان مثال، هنگامی که گربه سرش را در سوراخ تاریکی فرو می برد، موهای سیبیلش به جداره های سوراخ اصابت می کنند و حدود تقریبی سوراخ مزبور را برای این جانور مشخص می سازد.

گاهی از اوقات هم ممکن است این موها هنگامی که در سوراخ فرو می روند، با بدن یک موش تماس پیدا کنند و در نتیجه گربه به سرعت از وجود شکار در داخل آن سوراخ با خبر خواهد شد.

به این ترتیب موهای دراز پشت لب گربه اطلاعاتی درباره ی محل شکار و نوع شکار در اختیار گربه قرار می دهند. اهمیت این موها هنگامی بیشتر می شود که اندام های حسی دیگر ( مانند شنوایی و بویایی و بینایی) کوفق نشوند این اطلاعات را به گربه برسانند.

لیکن بقیه حواس گربه ها هم نیرومندند. حواس شنوایی و بویایی گربه ها بسیار تکامل پیدا کرده است. گربه چشم های بسیار تیزبین و (( جلوبین)) ( مانند چشم های انسان) دارد و به این ترتیب قادر است در یک لحظه بر یک شیء خیره شود و فاصله خودش با آن را تخمین بزند. چشم های گربه برای دیدن درتاریکی نیز مناسب هستند. هنگام روز و روشتایی هوا، مردمک چشم گربه چنان کوچک می شود که به صورت یک خط در می آید. ولی شب ها به طور کامل باز می شود تا ضعیف ترین ذره های نور را هم جذب کند.

پشت چشم های گربه با ماده ای پوشیده شده است که همه ی ذره های نوری را که وارد چشم های او می شوند، منعکس می کند.



نویسنده: فاطیما  سه شنبه 86/3/15  ساعت 12:24 صبح

http://www.aent.persianblog.com/کوچکترین شکوفه گل توسط زنبور عسل گرده‌افشانی می‌شود ولی زنبور طوری روی آن قرار می‌گیرد که آسیبی به آن نرسد. بنابراین ما هم می‌توانیم در برخورد و تعامل با همنوعان خود طوری عمل کنیم که هیچ وقت مشکلی به وجود نیاوریم.   

۱) انتخاب الگو:

زنبور عسل حشرات مفید و ارزشمند و پاکیزه‌ای هستند. در تمام طول عمرشان الگویشان گل است. فقط دنبال گل هستند تا از شکوفه‌ تلخ گل، گرده و شهد تهیه کنند. گرده گل را برای غذای نوزادان و شهد گل را برای شفای مردم درست می‌کنند. اگر ما برای به دست آوردن غذای روح و جسم خود الگوی خوب داشته باشیم بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود

۲) درست استفاده کردن:

کوچکترین شکوفه گل توسط زنبور عسل گرده‌افشانی می‌شود ولی زنبور طوری روی آن قرار می‌گیرد که آسیبی به آن نرسد. بنابراین ما هم می‌توانیم در برخورد و تعامل با همنوعان خود طوری عمل کنیم که هیچ وقت مشکلی به وجود نیاوریم.

۳) محصول زنبو عسل، “عسل” است:

بنابراین ما هم می‌توانیم با زبان و اعمال خود نتایج شیرین‌تر از عسل داشته باشیم ولی در صورتی که قضاوت عجولانه و غیرمنطقی داشته باشیم نتایج آثار اعمال و زبان ما تلخ‌تر از همه چیز خواهد بود.

۴) ملایمت و انعطاف پذیری:

زنبور عسل، تولید موم می‌کند زنبور با ترشح غده‌های موم ساز خانه‌هایی از موم می‌سازد و داخل آن عسل می‌ریزد. موم با اینکه خیلی شکننده و ملایم است ولی در گرما و سرمای زیاد هم می‌تواند ظرف خوبی برای نگهداری عسل باشد.

۵) سرافرازی و صبوری:

همیشه زنبور عسل چون از دسترنج خودش استفاده می‌کند سرافراز و صبور است. برای تهیه یک قاشق عسل که ۲۵ گرم می‌باشد، چهار هزار زنبور بیست هزار گل را ملاقات می‌کنند، ۷ بار فاصله بین کره ماه و زمین را می‌پیمایند. برای تهیه ۱ کیلو عسل ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون گل را باید گرده‌افشانی کنند.

۶) سخت‌کوشی و تلاشی خستگی‌ناپذیر:

یک عدد زنبور در طول ۱۵ روز عمرش در فصل بهار و تابستان ۷۰ هزار سورتی پرواز می‌کند. سرانجام بر اثر بال زدن زیاد (چون ۴۰۰ دفعه در هر ثانیه بال می‌زند، ۳۵ کیلومتر را در یک ساعت می‌پیماید و ۲۰ کیلومتر را بدون وقفه می‌رود) با بال‌های مجروح و بدن زخمی و خون آ‌لود جانش را به جان آفرین تسلیم می‌کند.

۷) ایثار و تسلیم بدون توقع:

فاصله بین قاب‌ها در کندوی لانکسروت هشت میلیمتر است. یک زنبور باید با تن خسته و کیسه‌ پر از عسل بخصوص در اواخر روزهای گرم تابستان از درب پرواز وارد کندو شده و در یک جای تنگ و تاریک عسل (شهد گل) را از میان قاب‌ها از پایین کندو به طبقات دوم و سوم برساند. جالب است بدانیم در بهار و تابستان در هر کندو بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار زنبور وجود دارد، ازدحام جمعیت خود مهمترین عامل فشار و گرما و ضیق جا است.

۸) سازماندهی و تقسیم وظایف:

معمولا یک زنبور کارگر بعد از تولد ۱۲ روز اول نگهبانی و پرستاری از ملکه و نوزادان و نظافت را به عهده دارد. بعد از ۱۲ روز علاوه بر وظایف یاد شده کار معماری و مهندسی و بنایی را باید انجام دهد. یعنی سه نوع خانه باید بسازد؛حجره‌های کوچک برای کارگران، حجره‌ای متوسط برای زنبوران نر، حجره بزرگ شبیه بادام‌زمینی برای پرورش ملکه که در اصطلاح به آن سلول ملکه یا شاخون می‌گویند. بعد از ۲۱ روز زنبور کارگر بالغ شده تا ۱۵ روز پرواز می‌کند. برای تهیه شهد، گرده، زهر، بره موم، آب به فعالیت می‌پردازد.

مهمترین فعالیتهای اثربخش را در کندو زنبوران کارگر (ماده بکرزا) انجام می‌دهند. زنبور نر خاصیتش فقط برای باروری ملکه جوان است. تاکنون حشره‌شناسان وظیفه دیگری برای زنبور نر اعلام نکرده‌اند .

ملکه زنبور عسل که حکم “شاه کندو”‌ را دارد ۲۰۰ روز در سال تخمگذاری می‌کند روزی ۱۵۰۰ تخم. وظیفه ملکه حفظ و بقای نسل است. ضمنا ملکه گازی از خود متصاعد می‌کند که به آن فرمون یا نظم‌دهنده اجتماعی نیز می‌گویند. این گاز موجب می‌شود که تمام زنبورها به وظایف خود به خوبی عمل کنند.

۹) ایثار ملکه در کندوی عسل: .... ادامه و منبع

منبع:  وبلاگ حشره شناسی



نویسنده: فاطیما  سه شنبه 86/3/15  ساعت 12:12 صبح

 

یک پژوهش علمی درباره کار گروهی مورچه‌های ارتشی نشان داد که برخی از این مورچه‌ها هنگام رسیدن به چاله ها خود را به پلی برای حرکت سایر مورچه ها تبدیل می کنند. به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دانشمندان دانشگاه بریستول مشاهده کردند که وقتی مورچه‌ها در حال گشت زدن بر روی زمین ناهموار هستند برخی از آنها از بدن هایشان برای پوشاندن چاله‌ها و کمک به تردد سایر مورچه‌ها استفاده می‌کنند.

این مورچه‌ها حتی انتخاب می‌کنند که کدامیک از آنها برای دراز شدن و پوشاندن سرتاسر هر یک از این سوراخ‌ها یا چاله‌ ها مناسب تر است. این تحقیقات که در مجله رفتار جانوران منتشر شده حاکی از آن است که این گروه از محققان ابتدا متوجه رفتار غیرعادی مورچه‌های ارتشی در موطن جنگلی بومی این حشره در پاناما شدند.

منبع:http://www.aent.persianblog.com/#6906878 وبلاگ حشره شناسی



نویسنده: فاطیما  دوشنبه 86/3/14  ساعت 3:0 عصر

پرواز اتومبیل ها نزدیک است

در آینده ای نه چندان دور پرواز اتومبیل های شخصی در آسمان شهرها پدیده ای عادی به شمار خواهد آمد. اخیرا یکی از شرکت های هوافضایی، فناوری کنترل منحصر به فردی را برای استفاده در فرآیند نشست و برخاستن خودروهای مورد نظر اراعه کرده است. به گفته کارشناسان در صورتی که استفاده از این فناوری با موفقیت همراه باشد، فناوری کنترل پرواز در سیستم های پروازی کوچک و شخصی، پروازی راحت و بی دردسر را برای مسافران رقم خواهد زد که این می تواند تحقق دهنده ی رویای دانشمندان در این زمینه باشد.

 



   1   2      >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

حشرات حیرت انگیز
[عناوین آرشیوشده]


 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت



اوقات شرعی


تعداد کل بازدید
81237
تعداد بازدید امروز
2
تعداد بازدید دیروز
2

درباره خودم
یه گونی خبر
فاطیما
سلام من فاطیما هستم . 13 سال دارم . این دومین وبلاگیه که می زنم وبلاگ دیگرم هم در پارسی بلاگه. با نام "چند کیلو امیدواری"که توش من داستان هایی رو که از کتاب های مختلف می خونم وبرام جالبه( وامیدوارکننده هم هست) با ذکر آدرس تایپ می کنم. ولی چون به جمع آوری خبرهای جالب علمی علاقه داشتم و دارم، تصمیم به راه اندازی این وبلاگ گرفتم امیدوارم که شما رو تا حدی از مطالب و نکات جالب علمی، هنری یا نکاتی که نظرمو جلب می کنه مثل بعضی بخش های عجیب ولی واقعی کوتاه و....... با خبر کنم . شما هم منو با نظراتتون خوشحال کنید و اگر وبلاگم ایرادی داشت بهم بگین( البته نه که فقط انتقاد کنیدا...) والتماس دعا.
لوگوی خودم
یه گونی خبر


لوگوی دوستان






دوستان
یادگارهای ماندگار
پاکنویس
حشره شناسی )
مریدنور
نم نم (پدر)
کشکول جوانی
پلاک






آرشیو
خرداد 86
بهار 1386


اشتراک