سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یه گونی خبر
پنهان کننده دانش، به درستیِ دانشش بی اعتماد است . [امام علی علیه السلام]

نویسنده: فاطیما  شنبه 86/3/19  ساعت 7:54 عصر

خانواده ((گربه سانان)) تمام اعضای این گروه ( از گربه های کوچک خانگی  گرفته تا ببرهای سیبری که در حدود سیصد کیلوگرم یا بیشتر وزن دارند)

را در بر می گیرد. ولی گربه ها صرف نظر از این موضوع که در کجا زندگی می کنندو طول و ارتفاع و بزرگی قامتشان چه قدر است، همگی بدنی مناسب  شکارکردن دارند و همه شان شکارچی های کارکشته ای محسوب می گردند. گربه از سیبیل ( یا موهای پشت لب) خود به این ترتیب استفاده

 می کند:

هنگامی که به دنبال شکار می روند وچشم ها وگوش هایش اطلاعات مفیدی در اختیارش قرار نمی دهند، سیبیل گربه در شناختن اوضاع محیط اطرافش به وی کمک می کند. به عنوان مثال، هنگامی که گربه سرش را در سوراخ تاریکی فرو می برد، موهای سیبیلش به جداره های سوراخ اصابت می کنند و حدود تقریبی سوراخ مزبور را برای این جانور مشخص می سازد.

گاهی از اوقات هم ممکن است این موها هنگامی که در سوراخ فرو می روند، با بدن یک موش تماس پیدا کنند و در نتیجه گربه به سرعت از وجود شکار در داخل آن سوراخ با خبر خواهد شد.

به این ترتیب موهای دراز پشت لب گربه اطلاعاتی درباره ی محل شکار و نوع شکار در اختیار گربه قرار می دهند. اهمیت این موها هنگامی بیشتر می شود که اندام های حسی دیگر ( مانند شنوایی و بویایی و بینایی) کوفق نشوند این اطلاعات را به گربه برسانند.

لیکن بقیه حواس گربه ها هم نیرومندند. حواس شنوایی و بویایی گربه ها بسیار تکامل پیدا کرده است. گربه چشم های بسیار تیزبین و (( جلوبین)) ( مانند چشم های انسان) دارد و به این ترتیب قادر است در یک لحظه بر یک شیء خیره شود و فاصله خودش با آن را تخمین بزند. چشم های گربه برای دیدن درتاریکی نیز مناسب هستند. هنگام روز و روشتایی هوا، مردمک چشم گربه چنان کوچک می شود که به صورت یک خط در می آید. ولی شب ها به طور کامل باز می شود تا ضعیف ترین ذره های نور را هم جذب کند.

پشت چشم های گربه با ماده ای پوشیده شده است که همه ی ذره های نوری را که وارد چشم های او می شوند، منعکس می کند.




لیست کل یادداشت های این وبلاگ

حشرات حیرت انگیز
[عناوین آرشیوشده]


 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت



اوقات شرعی


تعداد کل بازدید
81287
تعداد بازدید امروز
4
تعداد بازدید دیروز
8

درباره خودم
یه گونی خبر
فاطیما
سلام من فاطیما هستم . 13 سال دارم . این دومین وبلاگیه که می زنم وبلاگ دیگرم هم در پارسی بلاگه. با نام "چند کیلو امیدواری"که توش من داستان هایی رو که از کتاب های مختلف می خونم وبرام جالبه( وامیدوارکننده هم هست) با ذکر آدرس تایپ می کنم. ولی چون به جمع آوری خبرهای جالب علمی علاقه داشتم و دارم، تصمیم به راه اندازی این وبلاگ گرفتم امیدوارم که شما رو تا حدی از مطالب و نکات جالب علمی، هنری یا نکاتی که نظرمو جلب می کنه مثل بعضی بخش های عجیب ولی واقعی کوتاه و....... با خبر کنم . شما هم منو با نظراتتون خوشحال کنید و اگر وبلاگم ایرادی داشت بهم بگین( البته نه که فقط انتقاد کنیدا...) والتماس دعا.
لوگوی خودم
یه گونی خبر


لوگوی دوستان






دوستان
یادگارهای ماندگار
پاکنویس
حشره شناسی )
مریدنور
نم نم (پدر)
کشکول جوانی
پلاک






آرشیو
خرداد 86
بهار 1386


اشتراک