سفارش تبلیغ
صبا ویژن
یه گونی خبر
رهسپار در جستجوی دانش، مانند مجاهد در راه خداست . [امام علی علیه السلام]

نویسنده: فاطیما  سه شنبه 86/3/29  ساعت 6:0 عصر

قدیمی‌ترین سنگهای آتشفشانی کره زمین از سوی زمین شناسان در کانادا کشف شد.

به‌گزارش ایرنا، به نقل ازنشریه علمی، آموزشی و خبری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، این سنگ‌ها تقریبا چهار میلیارد سال سن داشته و در شمال کبک کشف شده‌اند و دانشمندان امیدوارند بامطالعه این سنگها به‌اطلاعات بیشتری دست یابند.

دانشمندان معتقدند با مقایسه آن‌ها و سنگ‌های یافت شده در گرینلند، می‌توان اطلاعات بیشتری درباره تکامل یک میلیارد سال اولیه زمین به دست آورد ، این سنگها در پورپوس کاوا در سواحل خلیج هودسون واقع شده‌اند.

ابتدا زمین شناسان فکر می‌کردند این سنگها فقط حدود ‪ ۲/۸‬میلیارد سال سن دارند، اما مطالعات مفصل تر نشان داد حداقل یک میلیارد سال قدیمی تر هستند.

دانشمندان با تعیین سن عناصر رادیواکتیو موجود در سنگها ، سن نمونه‌ها را ‪ ۳/۸۲۵ + ۱۶‬میلیارد سال تخمین زدند، این کشفی بود که همه دانشمندان را متعجب کرد.

دانشمندان معتقدند سیاره زمین ‪ ۴/۶‬میلیارد سال قبل تشکیل شده است ، اندکی پس از آن ،احتمالا در پی برخورد بین زمین و دیگر توده‌های سیاره‌ای بزرگ ، کره ماه تشکیل شد، سپس جبه و پوسته توسعه یافتند.

به دنبال آن اقیانوس‌ها و اشکال حیاتی ساده ، مثل باکتری‌ها به وجود آمدند، تا امروز اطلاعات به دست آمده درباره چگونگی تشکیل آن‌ها بسیار کم است وبا تحقیقاتی که قبلا روی سنگ‌های بازالتی انجام شد به نظر می‌رسد آنها دارای ترکیبات کربن داری باشند که براثر فعالیت بیولوژیک تولید شده‌اند.

اکنون می‌توان سنگ‌های کانادا و گرینلند را با هم مقایسه کرد ، تا پیش از این ، سنگهای ایزوآ منحصر به فرد تلقی می‌شد، اما این توالی ‪۳۵‬ کیلومتری فقط نشان‌دهنده بخشی از یک ناحیه کوچک است،بنابراین مشکل است به نتایجی درباره کل زمین دست یابیم. اما سنگ‌های جدید، به زمین شناسان کمک خواهد کرد تا تصویر بهتری از تکامل اولیه زمین ارائه کنند.

ایرنا



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

حشرات حیرت انگیز
[عناوین آرشیوشده]


 RSS 
خانه
ایمیل
شناسنامه
مدیریت



اوقات شرعی


تعداد کل بازدید
81248
تعداد بازدید امروز
4
تعداد بازدید دیروز
5

درباره خودم
یه گونی خبر
فاطیما
سلام من فاطیما هستم . 13 سال دارم . این دومین وبلاگیه که می زنم وبلاگ دیگرم هم در پارسی بلاگه. با نام "چند کیلو امیدواری"که توش من داستان هایی رو که از کتاب های مختلف می خونم وبرام جالبه( وامیدوارکننده هم هست) با ذکر آدرس تایپ می کنم. ولی چون به جمع آوری خبرهای جالب علمی علاقه داشتم و دارم، تصمیم به راه اندازی این وبلاگ گرفتم امیدوارم که شما رو تا حدی از مطالب و نکات جالب علمی، هنری یا نکاتی که نظرمو جلب می کنه مثل بعضی بخش های عجیب ولی واقعی کوتاه و....... با خبر کنم . شما هم منو با نظراتتون خوشحال کنید و اگر وبلاگم ایرادی داشت بهم بگین( البته نه که فقط انتقاد کنیدا...) والتماس دعا.
لوگوی خودم
یه گونی خبر


لوگوی دوستان






دوستان
یادگارهای ماندگار
پاکنویس
حشره شناسی )
مریدنور
نم نم (پدر)
کشکول جوانی
پلاک






آرشیو
خرداد 86
بهار 1386


اشتراک